جامع‌ترین آیه در مکارم اخلاق/ انبیاء چه حیاتی را برای بشر به ارمغان می‌آورند
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

خبرگزاری فارس: خداوند متعال در آیه 199سوره اعراف به بندگان خویش بهترین نسخه مکارم اخلاق را نشان می‌دهد و در سوره نحل نیز از حیات طیبه‌ای سخن می‌گوید که رسولانش پیام‌آور حیات ابدی برای بشر هستند.

خبرگزاری فارس: جامع‌ترین آیه در مکارم اخلاق/ انبیاء چه حیاتی را برای بشر به ارمغان می‌آورند

  ماه رمضان فرصتی دوباره است تا انسان به مصحف آسمانی نگاهی دوباره داشته باشد تا علاوه بر قرائت روزانه قرآن کریم، با دقت بیشتری به بیان و اهداف آیات توجه کند. پس چه نیکوست در ماه مهمانی خدا، هر روز دقایقی را با قرآن و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از آن سپری کنیم.

 

* جامع‌ترین آیه مکارم اخلاق

«خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»

عفو و میانه‌روی را پیشه کن( عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر) و به کارهای عقل پسند و نیکو فرمان بده، و از جلاهان اعراض کن. (اعراف، 199)

- این آیه با تمام سادگی و فشردگی، همه اصول اخلاقی را در بر دارد؛ هم اخلاق فردی (الْعَفْوَ) هم اخلاق اجتماعی (وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ) ، هم با دوست (عَفْوَ)، هم با دشمن (أَعْرِضْ)، هم زبانی (وَأْمُرْ)، هم عملی (أَعْرِضْ)، هم مثبت (خُذِ)، هم منفی (أَعْرِضْ)، هم برای رهبر، هم برای امت، هم برای آن زمان و هم برای این زمان، چنان‌که امام صادق (ع) فرمودند: «در قرآن آیه‌ای جامع‌تر از این آیه در مکارم اخلاق نیست».

البته شکی نیست که عفو، در مسائل شخصی است، نه در حق الناس و بیت‌المال.

- وقتی این آیه نازل شد، پیامبر (ص) از جبرئیل توضیح و شیوه عمل به این آیه را درخواست کرد. جبرئیل پیام آورد: «تَعفُو عمّن ظلمک، تُعطی مَن حَرمک، تَصِل من قطعک»، از کسی که به تو ظلم کرده در گذر، به کسی که تو را محروم کرده عطا کن و با کسی که با تو قطع رابطه کرده است، ارتباط برقرار کن.

 

*‌ اقسام حیات و زندگی

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزی که حیات‌بخش شماست، دعوت می‌کنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و دل او حایل می‌شود و به سوی او محشور می‌شوید. (انفال، 24)

- حیات، اقسام مختلفی دارد:

1. حیات گیاهی، (أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ) خدا زمین را زنده می‌کند.

2. حیات حیوانی، (لَمُحْیی الْمَوْتَی) خداوند مردگان را زنده می‌کند.

3. حیات فکری، (مَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ) آن که مرده بود و زنده‌اش کردیم.

4. حیات ابدی، (قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی) کاش برای زندگیم چیزی پیش فرستاده بودم.

- مقصود از حیاتی که با دعوت انبیا فراهم می‌آید، حیات حیوانی نیست، چون بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد، بلکه مقصود حیات فکری، عقلی و معنوی، اخلاقی و اجتماعی و بالاخره حیات و زندگی در تمام زمینه‌‌ها است، البته ممکن است مراد از دعوت به حیات در اینجا (به دلیل آن که آیه در کنار آیات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.

- حیات انسان، در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم را به همان دعوت کرده‌اند. (دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ) اطاعت از فرامین آنان رمز رسیدن به زندگی پاک و طیب است، چنان‌که در جای دیگر می‌خوانیم: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ» و طبق روایات شیعه و سنّی، یکی از مصادیق حیات طیبه، پذیرش ندای پیامبر اسلام (ص) در مساله ولایت علی بن ابی‌طالب (ع) و اهل‌بیت اوست.


 





:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: